Pekka Tarkka: Onnen Pekka. Muistelmia, 2018. |
”Taiteen on oltava taiteellisesti kaupallista, ei totta. Olen joutunut
kauas julkaistavan kirjallisuuden tekemisestä.
Noin Paavo Haavikko todisti ”kirjallisesta
kankeudestaan” kirjeessään Pekka Tarkalle
julkaistuaan yksityiset runokokoelmat After the
Deadline (1984) ja Con amore, con furore (1985). Miksi Haavikon runoja ei saanut
lainata tai arvostella, tähän taustaan Tarkka ei tarkenna riittävästi
muistelmissaan (Onnen Pekka. Muistelmia, Otava
2018).
Tuohon aikaan taiteen
kankeuttamisena Haavikko näki ilmeisesti Finlandia-palkinnon, jonka opetusministeriö
ja kustantajayhdistys synnyttivät vuonna 1984 edistääkseen lukemisharrastusta.
Ehkä tänä kirjajouluna
voitaisiin jo nähdä, miten kauas taiteesta julkaistava kirjallisuus on päässyt,
tai miten Finlandia on muuttanut käsitystämme kirjasta? Mutta miksi miettiä laatukysymyksiä, kun
ensimmäinenkään tavoite ei ole toteutunut: kirjan lukemiseen käytetty aika ei
ole lisääntynyt.
Otanko nyt siis Haavikon
todistuksen todesta ja kirjoitan myyntiä ajattelematta ihan mitä huvittaa,
kuten Haavikko loppukauden tuotannossaan, vai pitäisikö kirjan lukijaa, ostajaa
ja markkinointia miettiä jo kirjoittaessaan? Esseisti Antti Nylénin Häviöllä (2018) on yhdeksän varausta
kirjastossa, ennen kuin pääsen lukemaan aikamme palkitun taiteilijan
todistuksen olemassaolomme ehdoista.
Edustuskelpoinen Itä-Suomi
Näkemättä
muistelmissaan minkäänlaista ongelmaa ˗ tai yhtä vähän kuin myöhempinä aikoina
Suomen merkittävimmäksi kirjakentän vallankäyttäjäksi uutisoitu Helsingin Sanomien kriitikko Mervi
Kantokorpi ˗ Tarkka nautti valtakunnan kovimmasta tuomiovallasta HS:n
arvostelijana ja päätti myös kirjailijoiden rahoituksesta valtion
kirjallisuustoimikunnassa 1970-luvulla.
Tarkan mukaan ongelmia
tuottivat lähinnä Helsingistä kauempana asuneet taiteilijat: ”Mikkeliläinen
kulttuuritoimittaja Pirkko Heikkinen ajoi apurahaa omaan lääniinsä, vaikka
seudulla ei sillä hetkellä ollut yhtään julkaisevaa kirjailijaa.
Laatukirjallisuuden nimissä liittouduin Eeva Joenpellon kanssa vastustamaan
nurkkakuntaisuutta. Usein jäimme tappiolle, kun Pohjois-Karjala ja Lappi
yhdistivät voimansa meitä vastaan.” (439)
Ja sama uutinen toiseen
kertaan kolme sivua myöhemmin: ”Kirjallisuustoimikunnan puheenjohtaja oli
keskustapuolueen Kalervo Siikala, opetusministeriön kansainvälisten asioiden
päällikkö, joka tunsi muitakin ilmansuuntia kuin Tampere, Mikkeli tai Lappi.”
(442)
Kuitenkin, kun
ruotsalaiselle kirjallisuusväelle piti esitellä Suomea, Tarkka toi vieraansa
Itä-Suomeen. Punkaharju ja Joel Lehtosen Putkinotko kelpasivat nyt hänen isänmaakäsityksensä
taustakuvaksi. Ehkä kirjakenttämme patriarkka muisti mainita myös
osallisuutensa siihen, että kaikki samalla Savon seudulla asuneet kirjailijat
oli onnistuttu tappamaan?
Vielä 1960-luvun alussa
Uuden Suomen toimittajana Tarkka oli tehnyt
yhden juttumatkan nurkkaseuduille. Mutta silloinkin juttuidea lähti oikeasta
suunnasta, Ruotsissa muotiin tulleesta uusprovinsialismi, jonka ilmentymiä
Tarkka lähti etsimään Jyväskylän, Tervon ja Iisalmen kautta Oulusta. Siellä hän
tapasikin ensimmäisen kerran Hannu
Salaman, toimittajan kanssa samoista Pispalan lapsuusmaisemista nauttineen
esikoiskirjailijan, jonka kanssa saattoi jutella pitempään.
”Seitsemänkymmentäluvun
lopulla minua alkoi kiusata pelko joutumisesta kansalliseen umpioon…” Luvut
jatkuvat Tarkan muistelmien sivulta 456... Vielä ei ole päästy vuoteen 1987, kun
aloitin Kuopiossa Savon Sanomien
kirjallisuudesta vastaavana toimittajana, jolle Hesarin kulttuurisivut Erkka Lehtolan Aamulehden ja Kaisu Mikkolan
Kalevan lisäksi tarjosivat
ylivoimaisen vastuksen.
PS pitäisi tarkistaa Aarne Kinnusen muistelmista Päätoiminen elämä (2011), miten kaukana Helsingistä hän vaikutti, tai miten lähellä Helsingin yliopistoa, ettei professoria tarvitse mainita kertaakaan Tarkan kirjassa.
PS pitäisi tarkistaa Aarne Kinnusen muistelmista Päätoiminen elämä (2011), miten kaukana Helsingistä hän vaikutti, tai miten lähellä Helsingin yliopistoa, ettei professoria tarvitse mainita kertaakaan Tarkan kirjassa.
2 kommenttia:
PS2 Tarkan elämäkerta katkeaa vuoteen 1989 ja päätyy itäiseen Suomeen. Pienellä suihkukoneella lennetään Iisalmeen Juhani Ahon haudalle Hesarin eli Päivälehden satavuotissynttäreiden kunniaksi. Varkauden uuteen satelliittipainoon hesarilaiset eivät lennä vaan junailevat, ja sveitsiläisen Wifagin vierellä Tarkka on kuulevinaan uhkaavan äänen julistavan: "Aikanne menee mailleen. Muste ja paperi loppuu, eikä teitä enää ole." Nämä ovat kirjan viimeiset sanat, joille toivoisi jatkoa. Ja niinhän siinä sitten kävi: paperisen päivälehden aika on ohi. Kultainen kausi sattui 1980-luvulle, vaikka Hesarin entisen päätoimittajan Juha Virkkusen syntymäpäivämuistelmien mukaan lehti tuotti parhaimman rahallisen tuloksen vuosina 2004-2005,
tjt
Juha Virkkunen po. Janne Virkkunen
Lähetä kommentti