FT, post-doc -tutkija Tuija Saresma Jyväskylästä puhui Joensuussa tutkijasta intiimien tekstien lukijana. |
Tuija Saresman alustuksesta |
Mutta Joensuun
kirjallisuustapahtuman seminaari ei ollut rahan ja ajan tuhlausta, vaan asiaa
siitä, miten käsityksemme lukemisesta ja lukijasta on liikkeessä. Professoreiden
Mika Hallilan, Raine Koskimaan ja Mikko Lehtosen, tutkija Tuija Saresman ja kriitikko Mervi Kantokorven alustukset
vahvistivat niitä käsityksiä, joita tuli tällä viikolla käsitellyksi
kirjallisuudentutkija Risto
Niemi-Pynttärin blogissa, joka löytyy täältä.
Tuija Saresman alustuksesta |
Lukijalle alussa vinkattu
lainaus kuuluu juttuun, joka kokonaisuudessaan menee näin:
”Matti Pulkkinen pitää
kirjoittajien ohjaamisessa tavoitteenaan etäisyyden ottamista kunkin omiin
teksteihin... Erkki Mäkinen opetti
kuten Matti Pulkkinenkin ensimmäistä kertaa kirjoittajia kymmenpäiväisellä
Oriveden opiston kirjoittajakurssilla. He kertovat joutuneensa uuden tilanteen
eteen. ’On joutunut miettimään uudella tavalla kirjoittamistaan,
teoreettisesti’, he sanovat. Matti Pulkkisen mielestä kirjoittamisen
perusongelma on ihmisen kehittymisessä, vaikka hänen omalla kurssillaan
yhdeksästä kirjoittajasta vain kaksi on jo sivuuttanut tekniset ongelmat ja
päässyt pureutumaan syvemmälle. Näille kahdelle taas jää vaikeudeksi herkkyyden
ja tunteen pelko... Suurimpana ongelmana Mäkinen ja Pulkkinen näkevät sen,
etteivät kirjoittajat ole selvillä siitä, mitä haluavat sanoa. Sanomista ei
löydy, jos ei ole elämänkokemusta... Matti Pulkkinen sanookin suoraan. –
Parempi lopettaa rahan ja ajan tuhlaus, jos ei ole asiaa.” (”Matti Pulkkinen
kirjoittajakursseista: Rahan ja ajan tuhlausta, jos ei ole asiaa”, Savon Sanomat 17.7.1981, s 10)
Samat sanat kirjailija opettaa Romaanihenkilön kuolemassa (1985) kirjailijan
työstä luotua mielikuvaa haavikkomaisesti pilkaten: ”Kun on kaiken sanonut,
voisi ryhtyä kirjailijaksi. Niin kuin täsmällisesti puhutaan, että ’halusi
kirjailijaksi’, ’hänestä tuli kirjailija’, ei että ’sanoi sitä’, ’toi julki
tätä’. Ei asian sanominen tee kirjailijaa, vaan paljo puhe, ’tuotanto’.” (Rk
76)
Tai vielä suoremmin, vielä
opettavaisempaa miehen kieltä kirjoittaen, koska suomalainen kirjailija ei ole
koskaan täysivaltainen mies, vaan poika, rattopoika tai taata: ”Ontelo. Naaraan
tapa. Jos kirjoitan, se on yhtä kuin ammun. Sana ja asia. Laaki ja vainaa.” (Rk
101)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti