Kari Aronpuro & Banks L Steppburn: "Pyöreitä Half-Centennial, kapaa ja kollaasia", pääkirjasto Metsossa Tampereella 20.9.2014 asti. |
Näyttely Pyöreitä Half- Centen- nial, kapaa ja
kollaasia on ripustettu runoilija Kari Aron- puron runoi- lijan- taipaleen välietapiksi. Syksyllä
1964 ilmestyi hänen esikoiskokelmansa Peltiset enkelit, Kirjayhtymä ja tänä kesänä hänen 22. kokoelmansa pelkkää barnumia, ntamo.
Aronpuron näyttelyesitteen mukaan käsitetaiteilija Banks L Steppburn syntyi
Haskihatussa vuonna 2009. Hänestä on joitakin, lähteestä johtuen epäluotettavia tietoja
Aronpuron runokokoelmassa Kihisevä tyhjä, ntamo 2010. Siinä, että hänen ensimmäiset
kuvansa ovat jo vuodelta 2008 ei ole Aronpuron mielestä mitään poikkeuksellista, nousihan Alberto Caero
da Silvakin haudastaan kirjoittamaan runoja vielä Fernando Pessoan ilmoittaman
kuolinvuoden jälkeen.
erään lakatun ruokapöydän lasilla
peitetylle tasolle levitetystä
vahakankaasta.
Hänen alkuperäänsä pitänee luonnehtia
ennemmin
ilmaantumiseksi kuin syntymiseksi.
Steppburn kuvasi digikamerallaan aluksi ainoastaan
arkistokohteita
kunnes
oivalsi voivansa käyttää laitetta myös muissa ympäristöissä.
Filosofi Jean Baudrilardin ajatukset
valokuvaamisesta valolla
kirjoittamisena (photo-
graphy) kiehtovat häntä.
'Valokuvaamisen ihme,
sen ns. objektiivinen näköisyys,
on se, että se paljastaa perin pohjin ei-objektiivisen
maailman.
On paradoksaalista, että kameran linssi paljastaa maailman
objektiivisuuden
puutteen. Analysoiminen
ja jäl- jentäminen eivä auta ratkaisemaan tätä
ongelmaa.
Valokuvauksen tekniikka vie meidät kopion taakse
trompe l'oeilin alueelle.
Visuaalisen tekniikansa epärealistisen
leikin, todellisuuden viipaloimisen,
liikkumattomuuden,
hiljaisuuden
ja liikkeiden feno-
menologisen pelkistämisen vuoksi valokuvaus
vahvistaa itselleen aseman kuvan sekä
puhtainpana että keinotekoisinpana esittäjänä.'
Konseptualisti Steppburnille ideat ovat tärkeämpiä
kuin niiden tekninen toteutus.
'Kun taiteilijasta tulee teknisesti liian taitava,
hän
tekee lipevää (slick) taidetta' (Sol LeWitt).
Banks Legionin (Mark. 5:9) ideat ovat
silmiinpistävän usein
lähtökohdaltaan kirjallisia tai kielellisiä.
Runoilija Aronpuro tunnetaan kautta tuotantonsa
readymade-materiaalin hyödyntäjänä. Jo esikoiskokoelmansa eräissä pitkissä
runoissa "Zodiac (aivofilmi)" ja "Mosaic" hän käytti objet trové -fragmentteja. Aronpuron mukaan virikkeen
tähän hän lienee saanut T.S. Eliotin, Ezra Poundin kovalla kädellä muokkaamasta
runoelmasta Waste Land (1922), suom. Autiomaa (1949).
Vuonna 1965 Aronpuro julkasi runsaan
palautteen saaneen kollaasi-
romaanin Aperitiff – avoin kaupunki. Tietoinen
bricoleur, sen hyödyntäjä mitä käsillä, hänestä kehkeytyi 1970-luvun jälkipuoliskolla Kemissä Claude
Lévi-Straussin La pensée sauvagesin ruotsinnoksen Det vilda tänkandet
lukemisen jälkeen.
Yli satavuotias moderni kollaasi (collage, liimaus)
oli alun perin kuvataiteen taide-
keino. Näyttelyn kollaaseissa runoilija-bricoleur,
askartelija Aronpurolla on ollut käsillä, kuviksi liimattavana kartonkia, sanomalehteä,
merikarttaa, tapettia, tulosteita, valokuvia, postikortteja, pellavakangasta,
palttinaa, samettia, hiekkapaperia, kahvikupinalusta ym. roskia, currya...
9.9.–20.9. pääkirjasto Metsossa.
Banks L Steppburn & Kari Aronpuro
Kapaa ja kollaasia
Collages & Pics
Peltiset enkelit 50 v. Kirjayhtymä, 1964
pelkkää barniumia & Pyydettyä, ntamo 2014
Kapaa ja kollaasia
Collages & Pics
Peltiset enkelit 50 v. Kirjayhtymä, 1964
pelkkää barniumia & Pyydettyä, ntamo 2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti