Komin kansanperinteessä kuusen ja koivun vastakohtaisen aseman välissä heiluvat männyn oksat kuin portaina matkalla kuusen kuolemanmaasta koivujen taivaaseen. Komissa naidun naisen kohtaloa sanotaan ”elämäksi kuusen alla”, ja kuusta pidetään niin kuivana kuolemanmaan puuna, että sitä ei haluta istuttaa talon lähelle. Kun kuusen havut valuvat maata päin, männyn oksat liikkuvat ylös ja alas ja pyhä puu koivu avautuu auringolle. Vuoden syksypuoli kuuluukin ”siniselle kuuselle” ja kevätpuoli ”punaiselle koivulle”. Esimerkiksi hantitaiteilija G. Rajshev käyttää tätä symboliikkaa maalauksissaan. Komin kansanperintessä kuusi ja koivu ovat vastakohtia samalla tavalla kuin karhu ja poro. Kuusi ja karhu viittaavat maahan, koivu ja poro taivaaseen. Esimerkiksi tuvan uuni tuhkineen kuuluu maahan, ja sen takia uuniluutaa kutsutaan karhun käpäläksi. ”Probable, these metaphors are based on outer similarity: hair of bear – ’hair’ of spruce.” (Valeri Sharapov 1993: ”Birch and spruce in the mythological concepts of the Komi people”, Tomus VI, Uralic mythology, Savariae, 159 – 169.)
torstai 24. huhtikuuta 2008
Naisen paikka | Married woman lives under a spruce
Komin kansanperinteessä kuusen ja koivun vastakohtaisen aseman välissä heiluvat männyn oksat kuin portaina matkalla kuusen kuolemanmaasta koivujen taivaaseen. Komissa naidun naisen kohtaloa sanotaan ”elämäksi kuusen alla”, ja kuusta pidetään niin kuivana kuolemanmaan puuna, että sitä ei haluta istuttaa talon lähelle. Kun kuusen havut valuvat maata päin, männyn oksat liikkuvat ylös ja alas ja pyhä puu koivu avautuu auringolle. Vuoden syksypuoli kuuluukin ”siniselle kuuselle” ja kevätpuoli ”punaiselle koivulle”. Esimerkiksi hantitaiteilija G. Rajshev käyttää tätä symboliikkaa maalauksissaan. Komin kansanperintessä kuusi ja koivu ovat vastakohtia samalla tavalla kuin karhu ja poro. Kuusi ja karhu viittaavat maahan, koivu ja poro taivaaseen. Esimerkiksi tuvan uuni tuhkineen kuuluu maahan, ja sen takia uuniluutaa kutsutaan karhun käpäläksi. ”Probable, these metaphors are based on outer similarity: hair of bear – ’hair’ of spruce.” (Valeri Sharapov 1993: ”Birch and spruce in the mythological concepts of the Komi people”, Tomus VI, Uralic mythology, Savariae, 159 – 169.)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Kuvassa on aika maaginen,intiimi tunnelma.
Kuva on otettu juhannuksena 1987 Tervon Saarisen järven Saarismäen rannasta. Lastenvaunuissa esikoispoikaansa vetää Leeni Peltonen.
tjt
Lähetä kommentti