Korona
tulee ja menee
kapakan ovesta.
Kulkevat mustat autot
ja synkeä kansa
Tapion syviä ojia
muistelee.
Korona tulee
ja menee ja tulee taas
kapakan kuolema.
tulee ja menee
kapakan ovesta.
Kulkevat mustat autot
ja synkeä kansa
Tapion syviä ojia
muistelee.
Korona tulee
ja menee ja tulee taas
kapakan kuolema.
Pyynnöt eivät auta,
ei tuo tullut eilenkään.
Vanha ystävä
pyytämättä seuraava ikävä
on jo syytös, pakote
joka ei synnytä hyvää
vaan hyvästi.
Syyssateessa
hihatkin kastuvat,
huominen on kapea
kaiteeton silta.
Konstnärsbröderna von Wrights Dagböcker 1996-2010. |
Valehtelemista voi sanoa
taiteilijan työksikin. Mutta on olemassa myös totuutta liippaavia faktoja,
jotka saattavat auttaa, kiinnostaa tai ikävystyttää teoksen mahdollista
vastaanottajaa. Romaaniin Taistelevat metsot (2020) liittyen luettelen
nyt kuusi tosiasiaa, jotta seuraavan kerran tavatessa, ”voitte nähdä, kun minä
valehtelen”.
1) 1) Romaanin nollapiste on saari, aivan kuten edellisessä romaanissa Kuoharit I–III (2018). Ilman yhtä pohjoisen Kallaveden saarta, josta on linnuntietä noin neljä kilometriä Ferdin synnyinkotiin, tekstiä ei olisi syntynyt – yllättäen ja pyytämättä.
Jos siis Kuoharit vaati
pihtisynnytyksen, ”metsot” hyppäsivät lentoon taksin takapenkiltä matkalla
synnytyslaitokselle.
2) 2) Taistelevien metsojen
ensimmäinen lähde oli Tiedekirjan alesta löytämäni von Wrightin
taiteilijaveljesten päiväkirjojen ensimmäinen osa: Magnus von Wright Dagbok
1824–1834.
3) 3) Toiseen hankkeeseen – yhdenpäivänromaani
sekin – liittyen kiinnostuin ensin von Wrightien tuntemattomiksi jääneistä
siskoista Fikasta, Rosasta ja Minasta. Sitten Ferdinandin
uskollisesta palvelijasta Ville Huttusesta, josta tiedetään yhtä vähän
kuin Ferdin siskoista.
4) 4) Pyhäpäivänä tiskatessani satuin kuulemaan Ferdinandin viimeisen palvelijan Aaro Miettisen haastattelun, joka synnytti lopullisen päätöksen kirjan kirjoittamisesta. Vuonna 1952 haastatellun 81-vuotiaan Miettisen ääntä on ”toistaiseksi kuultavissa” Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/audio/1-4391078.
5) 5) Ensimmäinen käsikirjoitusversio lähti
liikkeelle Svenska Litteratur Sällskapetin postitettua 50 eurolla koko
seitsenosaisen veljesten Dagbokien sarjan 1996 –2010.
6) 6) Päiväkirjojen taustoja täydensin vähitellen Ateneumin taiteilijakirjeillä ja von Wrightien Kansallisarkiston kirjeillä.
MMuikkuravintola Sampossa 25. syyskuuta 2020 "kuusi faktaa romaanista" kerrottiin suurinpiirtein näin. Päivää aikaisemmin Varkaudessa selitin samoja juttuja Sykkeessä.
Tietokirjojen lisäksi olen lukenut viime vuosina muutamia kaunokirjallisia teoksia, joissa kerrotaan kuvataiteilijasta.
Paavo Rintalan Jumala
on kauneus kuvataiteilija Vilho Lammesta 1959.
Tracy Chevalierin Tyttö
ja helmikorvakoru, suom. Arja Gothoni, 2001. Alankomaalaisen Johannes
Vermeerin helmikorvakorutytön näkökulmasta kerrottu taulun taustatarina
1600-luvulta.
Rakel Liehun Helene
kuvataiteilija Helen Schjerfbeckistä 2003.
Mila Teräksen Jäljet
Helen Schjerfbeckistä 2017.
Kati Tervon Iltalaulaja
2017. Kuvataiteilija Ellen Tesleffin kesä palvelustytön näkökulmasta,
kuten Tracy Chevalierin romaanissa.
Maylis de Kerangainin Maailma
käden ulottuvilla, suom. Ville Keynäs ja Anu Partanen, 2019. Muotokuvamaalaarin
rakkausromaani.
Antti Tuurin Levoton
mieli kuvataitelija Arvid Bromsista 2019.
Kalle Päätalon romaanissa Huonemiehen poika (1971), joka aloittaa Iijoki-sarjan, kuvaillaan samantapaista miestä kuin Taistelevien kertojapoika Kipinän isä. Puukko-Lassin esikuva oli Päätalon äidin Riitun appiukko eli Kallen mummon miehen Johanneksen isä Lars Vääräjärvi, tunnettu suurrosvo.
https://www.tulijasavu.net/2020/09/valokuvarunous-poetica-photo/?fbclid=IwAR2T8tFtPjCcaa_JvO1Um2KQK3O7XNPSKLwPImqnFONaZKfx1Z4i9EdxVWc |
mitä kauempana
kiipeän
sitä komeammat maisemat
muistoissa
Kuopion Yhteiskoulun opettajan ja kirjailijan muistomerkki Yhteiskoulun eteläpuolen seinässä. Kaupungissa "kaikki on niin kuin olla pitääkin", kun Yhteiskoulu nimitettiin Lumitiksi. |
Kuopiolaisen kirjailijan Jorma Korpelan (1910−1964) julkaistun tuotannon viimeiset rivit.
”Ja se tie oli aivan tavallinen tie, Lammi ei saanut
koskaan kulmilleen kaipaamaansa sankarin sädekehää. Mutta se oli kuitenkin se tie,
joka tekee ihmisestä miehen ja miehestä ihmisen.” (Tunnustus 1960, 221)
”No entä mitä tekemistä tällaisella joutavalla
kertomuksella on sotamies Sopasen kanssa? Ei kerrassaan mitään. Suutari Sopanen
makasi haudassaan parin sylen syvyydessä, jossa hänen luunsa hiljalleen
lahosivat ja hänestä tuli paljasta multaa, ministeri ei edes muistanut häntä
enää. Sotamies Sopasen tarina oli päättynyt.
Vain joskus – ani harvoin – tuli oikeusministerin
mieleen ajatus, onkohan kaikki niin kuin ollakin pitää. Silloin hän ryhdisti
rintansa, katsoi kuvansa peilistä ja sanoi sen nähdessään: kaikki on niin kuin olla
pitääkin. Virhettä ei ole tapahtunut koskaan.” (Kenttävartio 1964, 213)
Typography - when who how, Könemann 1998. |
Ensimmäisiä runoihin liittyviä bittijälkiäni löytyy jo Kuusikirjasta (2008), mutta varsinaisen pikselikauteni synnytti tämä blogi. Kuvassa ja sanassa olen julkaissut kuvarunoiksi nimeämiäni valokuvan ja runon pareja vuodesta 2007.
Poetica photoksi nimeämäni valokuvarunouden taustoja pohdin tarkemmin Suomen ainoan runouslehden Tuli & Savun julkaisemassa artikkelissa. Tuli & Savun netissä valokuvaesseen kuvia ei saa avautumaan samalla tavalla napsauttamalla suuremmiksi ja tarkemmiksi kuin Kuvassa ja sanassa, joten lisäsin blogiin otosten taustoja.
Kuva 1: Galleria. |
KUVA 1 Galleria
Työhevosen turpa hamuaa
apilaa piikkilangan takaa/
Haravakoneen piikkeihin takertuu etanoita ja usvaa…
Tampereella galleria Nykyajan näyttelyssä (6.–27.10.1985) Jarkko Laineen Maamme-runon säkeet kuvittivat naapurin isännän Kalevi Koskisen ravihevosen Tiran muotokuvaa. Galleriakuvan otti Helsingin Sanomien valokuvaaja Reijo Hietanen, ja se on julkaistu teoksessa Yleinen psykologia, WSOY 1988, 42.
Toiseen kokoelmaani Kaksitoista kuvaa (1986) liittyneessä 12 kuvan näyttelyssä lainasin muiden runoja paitsi 13. runossa, jonka kirjoitin gallerian seinille valokuvaaja Petri Nuutisen luvalla. Näyttelyyn liittyi myös näyttelijäopiskelija Antti Pääkkösen säveltämää musiikkia. Galleria toimii edelleen Valokuvakeskus Nykyajan nimellä Kauppakatu neljässätoista.
Kuva 2: Vasikat. |
KUVA 2 Vasikat
Oriveden Opiston esikoisnäyttelyni 1982 runoista ”Harmaa lauta kasvaa”, jonka kuvassa kaksi vasikkaa kurottelee syötävää leppäaidan välistä myös galleria Nykyajan näyttelyssä 1985, julkaistiin esikoiskokoelmassa Juoksijan Testamentti (1985). Ensimmäisen autoni Lentävän C:n olin vaihtanut Tervossa Pekkalan pihalla seisovaan rättäriin Mäntsälässä 1979.
Kuva 3: Värinä. |
KUVA 3 Värinä
Ensimmäinen värikuvien näyttelyni Värinä sain esille kirjakauppakahvila Oivassa Kuopiossa (15. – 31.10.2008). Värinä esittelin mustavalkeina Kuusikirjaan (2008) painettuja otoksia. Värikuvat vedosti valokuvaaja Pentti Vänskä.
Kuva 4: Saarismäki. |
KUVA 4 Saarismäki
Sisä-Savon lehdessä, jonka päätoimittaja Jorma Airaksinen lainasi keväällä 1979 ensimmäistä kameraani ja otti seuraavana kesänä toimitusharjoittelijakseen, sain julkaistua ensimmäisen kuvarunoni. Jutussa kerroin perintöriitoihin hajonneen kotitilani Saarismäen muistoja.
Kuva 5: Vispo. |
KUVA 5 Vispo
Runo ”Kuopio+Boogie-Woogie+with+Spruces+2008” on ensimmäisiä ja liki viimeiseksi jääneitä yrityksiäni aseemisen ja visuaalisen runouden suuntaan.
Kuva 6: Metsuri. |
KUVA 6 Metsuri
Maaningalla asuva Kuopion kaupungin metsuri kävi kaatamassa haavan sähkölinjan päältä 14. huhtikuuta 2020. Samalla reissulla kaadettiin vielä isompi koivu saaressa, jonka puita ei saa nykäistä omin lupinsa, jos kohta haavan kaatamainen linjan päältä olisi onnistunut omalla sahalla ilman sähkökatkoksia.
Kuva 7: Taidehalli. |
KUVA 7 Taidehalli
Kuvan otin Anu Tuomisen teoksesta ”Kirjoita punainen sinisellä” Taidehallin näyttelyssä Helsingissä 26. helmikuuta 2020.
Kuva 8: Seilonen. |
KUVA 8 Seilonen
Suomen taideakatemian vuoden 1986 Näkökulma-kiertonäyttelyn esitteessä runoilija Kalevi Seilonen ennustaa, että ”meidän päiviemme kokeellisten taiteilijat löytyvät insinööritekniikan parista tai psykedeelisiltä matkoilta”. Hän on samaa mieltä kuin Beatlesit ja monet muut: ”marijuana ja hashis pitäisi vapauttaa. Ne ovat tulleet jäädäkseen.” Veteraniesseessä ”Kirjojeni lyhyt historia” Seilonen ei mainitse collage-vaihettaan (Nuori Voima 2/2011, 35–37).
KUVA 9 Lehto
”Ehkä tämä liittyy myös siihen vapauttavaan epäonnistumisen poetiikkaan tai ekspressiivisen konseptualismin ilmaisuvoimaan, jota Leevi Lehto kuvasi teesillään: ”Runous voi löytää uudelleen tarpeellisuutensa korostamalla merkityksettömyyttään sekä uudistamalla alati suhdettaan käsittämättömyyteen”? Artikkelin tähän kohtaan olisi ehkä voinut liittää muistoksi kirjailijan ja kustantajani Leevi Lehdon kahvila Javassa Helsingissä 2007 otetun valokuvan?
Kuva 10: Kerro. |
KUVA 10 Kerro
Artikkelissa mainittu perinteinen
kuvaruno päättää kokoelman Kerro (2007).
pitkä, pitkä päivä.
Kaksin koskelon kanssa
haavasta sataa vettä syliin.
Viisas iloitsee vedestä
vaikka silmät tippuu.
Triste yrittää nähdä
siinä missä et ole.
Jumalan käsi kaitsee
V sotilaspiirin pohjoista laivastoa.
Äiti Anjan ja Paulin hääkuva Kuopiossa helmi-maaliskuussa 1958. |
Yle Arenaan Radio Savon jutussa kerrotaan äänikirjan työstämisestä. |
Kiitos äidin ja isän
jonkinlaista kuuntelijan korvaan tarttuvaa ääntä lähtee suustani, tosin aika
takabassoisesti. Isää muistan jopa kiittää Yle Radion Savon viiden
minuutin jutussa ”Millaista on työstää äänikirjaa”, josta aamujuontaja Ville
Pitkänen kirjoitti Yle Areenan esittelytekstin:
Kuopiolainen Savonia
-palkittu runoilija-kirjailija Jouni Tossavainen julkaisi hetki sitten kirjan
Taistelevat Metsot. Kirjan tarina perustuu taitelija Ferdinand von Wrightiin,
jonka siveltimestä kyseinen malaus valmistui vuonna 1886. Kirja ei tosin käy läpi
tätä maalausprosessia, vaan tarkastelee yhtä pitkää päivää tuona ajanjaksona.
Kirjasta on tuloillan myös äänikirja, jota Tossavainen parhaillaan työstää.
Millaista on äänikirjan tekeminen kotiolosuhteissa, kun studioksi on
valikoitunut pojan striimaus -tietokone?
Kirja-alaa ravistelee murros, jossa äänikirjojen tulot menevät jonnekin muualla kuin kirjailijalle. Kirjailijaliiton selvityksestä Ylen juttua täältä: https://yle.fi/uutiset/3-11534693?fbclid=IwAR3mVwiwZtoIL6rQHeyZdHYWnV_Ec9vo-_ygC27SDmRXUg962Kccfgn2wfQ