Näköala Haminalahdelle 2019. |
Kuten kori marketissa
silmät poimivat kuvia
valmiista maailmasta.
Näköiskuva trompe l’oeil
rajaa todellisuuden
hiljaisuudeksi
jonka keinotekoisuutta valo-
kuva monistaa.
Saarismäki Tervo 1980. |
piikkilangan takaa.
Haravakoneen piikkeihin takertuu
etanoita ja usvaa.
Takkuiseen kaislikkoon
lipuu airoton vene.
Näillä Jarkko Laineen ”Maamme runon” loppusäkeillä aloitin jutun
”Autius voittaa” (18.1.1980), jossa julkaistua kuvan ja sanan paria pidän ensimmäisenä
valokuvarunonani. Lähetin filmit ja liuskat Sisä-Savon lehden
päätoimittajalle Jorma Airaksiselle Mäntsälästä, jossa työskentelin
Ohkolan B-mielisairaalan kylvettäjän apulaisena ja siivoojana.
Kuvassa näen viimeisen kerran Saarismäen kotitilan savusaunan, tosin
ilman kattoa. Toisen Aki Luostarisen ja Risto Rasan runoihin
liittyvän valokuvarunon sain julkaistuksi Sisä-Savon toimitusharjoittelijana
Suonenjoella 18.4.1980.
Runo ”Viimeinen pari” päättää 9. tammikuuta 2021 aloitetun Hylättyjä
esineitä -sarjan, jota on käynyt katsomassa/lukemassa 16 047 vierailijaa
(3.1.2022). Eniten kävijöitä keräsi 21.4. ”Eksyjän opas” (502) ja vähiten
sarjan kolmas pari ”Den föflutna tiden” (34).
Valokuvarunot on kirjoitettu vuoden vaihteessa päättyneellä valtion viisivuotisella apurahalla. Kiitoksena veronsa maksaneille julkinen lukuoikeus jatkuu, mutta valokuvarunouteni jatkoja mietin, kehitän ja tulostan jossain muualla kuin Kuvassa ja sanassa.
Pojan usko lapsen-
uskon loppu.
Onnellinen pari, kumpikin
onneton tavallaan.
Kiroillaan esineelle
vaikka varpaaseen sattuu.
Vanhoilta jäljiltä
uusille laduille.
Valokuvaruno, photo
poetica, mitä se on: https://www.tulijasavu.net/2020/09/valokuvarunous-poetica-photo/ Lisää kuvia: https://www.instagram.com/jounitossavainen/ Kts. myös Parnasso
5/2021 ”Seitsemän vuotta instaelämää”.