perjantai 12. syyskuuta 2014

Askartelija Aronpuron collage | A Newspaperpoem (37)

Kari Aronpuro & Banks L Steppburn:
"Pyöreitä Half-Centennial, kapaa ja kollaasia",
pääkirjasto Metsossa Tampereella 20.9.2014 asti.
Näyttely Pyöreitä Half- Centen- nial, kapaa ja kollaasia on ripustettu runoilija Kari   Aron-   puron  runoi- lijan- taipaleen välietapiksi. Syksyllä 1964 ilmestyi hänen esikoiskokelmansa Peltiset enkelit, Kirjayhtymä ja tänä kesänä hänen 22. kokoelmansa pelkkää barnumia, ntamo.

Aronpuron näyttelyesitteen mukaan käsitetaiteilija Banks L Steppburn syntyi Haskihatussa vuonna 2009. Hänestä on joitakin, lähteestä johtuen epäluotettavia tietoja Aronpuron runokokoelmassa Kihisevä  tyhjä, ntamo 2010. Siinä, että hänen ensimmäiset kuvansa ovat jo vuodelta 2008 ei ole Aronpuron mielestä mitään poikkeuksellista, nousihan Alberto Caero da Silvakin haudastaan kirjoittamaan runoja vielä Fernando Pessoan ilmoittaman kuolinvuoden jälkeen. 

Varmaa on, että Banks L otti ensimmäisen digikuvansa 27.7.2008 
erään lakatun ruokapöydän lasilla 
peitetylle tasolle levitetystä vahakankaasta. 
Hänen alkuperäänsä pitänee luonnehtia 
ennemmin 
ilmaantumiseksi kuin syntymiseksi. 
Steppburn kuvasi digikamerallaan aluksi ainoastaan 
arkistokohteita 
kunnes oivalsi voivansa käyttää laitetta myös muissa ympäristöissä.

Filosofi Jean Baudrilardin ajatukset valokuvaamisesta valolla 
kirjoittamisena (photo-
graphy) kiehtovat häntä. 

'Valokuvaamisen ihme, sen ns. objektiivinen näköisyys, 
on se, että se paljastaa perin pohjin ei-objektiivisen maailman. 
On paradoksaalista, että kameran linssi paljastaa maailman 
objektiivisuuden puutteen. Analysoiminen 
ja jäl- jentäminen eivä auta ratkaisemaan tätä ongelmaa. 
Valokuvauksen tekniikka vie meidät kopion taakse 
trompe l'oeilin alueelle. 
Visuaalisen tekniikansa epärealistisen 
leikin, todellisuuden viipaloimisen, liikkumattomuuden, 
hiljaisuuden 
ja liikkeiden feno-
menologisen pelkistämisen vuoksi valokuvaus 
vahvistaa itselleen aseman kuvan sekä

puhtainpana että keinotekoisinpana esittäjänä.'


Konseptualisti Steppburnille ideat ovat tärkeämpiä 
kuin niiden tekninen toteutus. 
'Kun taiteilijasta tulee teknisesti liian taitava, 
hän tekee lipevää (slick) taidetta' (Sol LeWitt). 
Banks Legionin (Mark. 5:9) ideat ovat silmiinpistävän usein 
lähtökohdaltaan kirjallisia tai kielellisiä.


Runoilija Aronpuro tunnetaan kautta tuotantonsa readymade-materiaalin hyödyntäjänä. Jo esikoiskokoelmansa eräissä pitkissä runoissa "Zodiac (aivofilmi)" ja "Mosaic" hän käytti objet trové -fragmentteja. Aronpuron mukaan virikkeen tähän hän lienee saanut T.S. EliotinEzra Poundin kovalla kädellä muokkaamasta runoelmasta Waste Land (1922), suom. Autiomaa (1949). 

Vuonna 1965 Aronpuro julkasi runsaan palautteen saaneen kollaasi-
romaanin Aperitiff – avoin kaupunki. Tietoinen bricoleur, sen hyödyntäjä mitä käsillä, hänestä kehkeytyi 1970-luvun jälkipuoliskolla Kemissä Claude Lévi-Straussin La pensée sauvagesin ruotsinnoksen Det vilda tänkandet lukemisen jälkeen.

Yli satavuotias moderni kollaasi (collage, liimaus) oli alun perin kuvataiteen taide-
keino. Näyttelyn kollaaseissa runoilija-bricoleur, askartelija Aronpurolla on ollut käsillä, kuviksi liimattavana kartonkia, sanomalehteä, merikarttaa, tapettia, tulosteita, valokuvia, postikortteja, pellavakangasta, palttinaa, samettia, hiekkapaperia, kahvikupinalusta ym. roskia, currya...

9.9.20.9. pääkirjasto Metsossa
Banks L Steppburn & Kari Aronpuro
Kapaa ja kollaasia
Collages & Pics

Peltiset enkelit 50 v. Kirjayhtymä, 1964
pelkkää barniumia & Pyydettyä, ntamo 2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti