torstai 23. syyskuuta 2010
Tuhlaavainen elämä | Geof Huth: "Extravagant Life"
Pieni on tavallaan jokaisen elämää ja arkea
Littler kuin ajatus itse elämää. Käymme läpi,me eteenpäin, me olemme, ja lopultapäättyy, mutta koska pienuus löydämme
vain suuruuden, että höyryettä koskettaa meitä eteenpäin vain elämää meillä jaantaa meille mahdollisuuden nähdä itsemme
jotain jonka vuoksi kannattaa elää.
Jokainen elämä on munankuoren, värillinen
sininen, ja niin kevyt ja herkkä, että pieninkin saantiIlman voisi imeä sitä ja murskaa sen.Elämme sisällä mahdollisuutta
rikkoa, kuolee, jättäen mitä
on jotain, joka ei ole lainkaan, vaan kehottaa meitä siihen,ja hetket elämän on liian vähänjoten meidän tehtävämme on kertoa ja lähteä.
Tervetuloa elämääni, ainoa tytär,ja niin kaunis joutsenten punastua niiden rumuus kun
Verrattuna teihin. Tässä pelissä olet nyt
peli on kovaa, elää elämää kuin kaksi, mutta
Se on vain elämää sinun sallitaan, niinolet täyttänyt, sillä jos olisit tehnyt valan veriisäsi kanssa kuukautisia ja
äitisi, elää sen hyvin ja koko.
Mieleeni aikoina ja yleensäitse, että en ole tavallinen sellainen isä aikomuksesta
välttää sana kuukautisia, koska olenmaailman ja verta, miten
hengityksen ja tekee ääniä, jotkahengitys, olen vakaasti päättänyt tehdä ja elää kehon
ja mielen, odotankiihkeästi elämäsi alkaa.
Kaksikymmentäkuusi vuotta, ja suurimman osan elämästäni
sitten, olit syntynyt, kun päivä ja puoli työvoiman jaäitisi työ että koko ajan
ja yhdeksän kuukautta aikaa tehdä sinulle,
koska meillä oli elämä elää ja tarvittaviensinä siellä, huutaa ruokaa, virtsaaminen pikku lätäköt päälle matto,ja me tarvitsimme ei nukkua ja kävelläkoliikkia ulos teille kuukauden ajan yrittänyt.
Anna mitä voit uhrata, mutta ainoastaantehdä elämä, että voit elää enemmän kuin onnellisesti, ja turvallinen.Voit antaa vain jotain, jotta
jotain siitä, ja jatkuva,
elämänmuoto, joka näyttää soveltuvan ystävällisyysja iloa, koska kahta ei voida erottaa elää elämisen arvoistavaivaa hengittää. Ei ole tarpeeksi
vuotta varattu muutama varten halpamainen teko ja surua.
Mitä voit tehdä? Mitä voit tehdä? Mikä
voit toivoa viedä läpi elämän tarpeeksi kauan tehdä tätä elämää?Elämä ei ole istuu tai toivoa. Se on jatkuva jateet ja jatkuva kovasti sinut nauramaan
aina. Elämä ei ole itsestäsi. Se on noin
sinä ja ihmiset kosketat ja miten kosketat niitä ja mitenteet jotain irti elämästä, joka on enemmän
kuin sinä vielä täysin sinua, jotain vain olet.
En ole oikeastaan isä, jotenkin, että
mittasuhteisiin työtä koomikko, runoilija, työntekijä, valmistaja, ja ainaajattelija, mutta minä olen sinun isäsi ja ainoasinun koskaan olemaan. Kun Jimmy naimisiin sinua, hän
naimisiin tyttäreni on tuoksuva lokakuupäivä, jolloin lehdet ovat hitaasti mätää maaperään, ja että terävä märkätuoksu kertoo meille kaiken tarvitsee tietää elämästä.Olet elossa, ja kehoa ja hymyillä,
on näennäisesti pysyvän kesän, muttaet naimisiin syksyllä, kun harkinta-aika valmisteluaja pitkä ja kylmä talvi, että emme voipaeta, mutta jos elää tarpeeksi kauan, jos
kamppailu tarpeeksi kovaa, voit tehdä sentakaisin keväällä, ja saat tietää että tämä on teidän hetkelläja se ulottuu vuosia. Rakastan sinua,
Ole vain ja kaunis tytär.
(Google-suomennos Geof Huthin runosta "Extravagant Life", joka löytyy täältä.)
maanantai 13. syyskuuta 2010
Kritiikin historiaa 60 vuotta | History of critique
Suomen arvostelijain liitto täyttää 60 vuotta 31.10.2010. Juhlavuoden Kirjallisuuskritikin historia -seminaarin osallistuivat Pekka Tarkka ja Karri Kokko. Huomisen kritiikistä puhuivat paneelikeskutelussa Virpi Alanen, Sanna Nyqvist, Malin Kivelä ja Henriikka Tavi taustanaan Marko Niemen digiruno.
"Ennen Helsingin Sanomissakin ajattelimme, että sanomalehti kertoo asioista, joista lukijat eivät vielä tiedä. Nykyään tärkeintä on yleisön toivomusten ennakointi. Kirjallisuuskritiikissäkin vastaanottajien oletettu lukumäärä on tärkeämpi kuin arvioitavan teoksen laatu. "
"Ennen Helsingin Sanomissakin ajattelimme, että sanomalehti kertoo asioista, joista lukijat eivät vielä tiedä. Nykyään tärkeintä on yleisön toivomusten ennakointi. Kirjallisuuskritiikissäkin vastaanottajien oletettu lukumäärä on tärkeämpi kuin arvioitavan teoksen laatu. "
Näin ryöpytti nykyistä kirjallisuus- ja kulttuurijournalismia entinen Helsingin Sanomien kulttuuriosaston esimies Pekka Tarkka Suomen arvostelijain liiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran järjestämässä kirjallisuuskritiikin historia -seminaarissa torstaina..."
"Ainoa seminaarin KRIITTINEN esiintyjä oli Jarkko Tuusvuori, joka ehkä turhankin oppineesti esitelmöi kulttuurilehtien historiasta ja niiden asemasta nykyisessä Suomessa", kirjoittaa Markku Soikkeli blogissaan 9.9.10.
Jarkko Tuusvuoren puheenvuoro löytyy täältä.
sunnuntai 5. syyskuuta 2010
Vestäjät 50 vuotta 2010 | History of écriture
Vestäjät
kirjailijat
nopeat autot
valuttivat alas
kuusista huurteet
kirkuivat hereille
nukkuvat kylät
lepäävät äänet
nyt risteilemme väljää Puijoa
avaamme säteittäisiä latuja oppaanamme kääntyvä torni
kuin aukeava hirvensarvi otsassa
(Väinö Putkonen: Majanmuuttoa, WSOY 1964)